Man kanske har lätt att glömma bort det emellanåt men jag är hjärttransplanterad och lever med extremt lågt immunförsvar.

När jag blir sjuk så blir min sjukdom mycket mer besvärligare än vad den blir för en icke transplanterad. En förkylning kan göra att jag blir sängliggande.

En förkylning kan komma mer än en gång per år. Jag kanske precis har återhämtat mig från en infektion så kommer nästa. Ja livet som transplanterad kan se ut så.

Det är skillnad på dig och mig, när jag blir sjuk måste jag in till vårdcentralen ganska snabbt för att kolla att mitt crp inte är allt för högt och att det inte är något värre än ett virus.

Ni som inte är transplanterade kan vänta några dagar medan jag måste kolla ganska snabbt eftersom det kan gå väldigt fort i mitt fall om det är något annat än ett virus.

Nu har jag blivit sjuk igen, jag hann njuta ett tag av vårvintervädret och solen och skidåkandet men sen bröt det ut igen.

Bihåleinflammation och ont i halsen och lite smått febrig, imorgon ska jag till vårdcentralen och ta prover på labb. Jag tänker be dom ta ett crp för säkerhetsskull. Man vet ju aldrig om det är något annat än ett elakt virus så bäst ta det säkra före det osäkra.

Idag myser jag resten av dagen i soffan under täcket och vilar upp mig. Vilket jag kommer göra resten av veckan så blir sjukskrivning resten av denna vecka och hoppas att det en gång för alla ger med sig.

Det är så oerhört påfrestande att vara sjuk titt som tätt, inte roligt alls. Skulle haft jobb helg i helgen men det blir tyvärr att stanna hemma och vila mig frisk.

Håller tummarna att det snart vänder!

Bjuder på några vinterbilder:


I helgen var min mamma och pappa här, jag tog med min pappa på en skidtur här i Pajala. Han blev helt lyrisk, tyckte vi hade jätte fina skidspår här. Vilket vi har, vet ni vad när jag är sjuk blir jag näst intill deppig för att jag inte får åka skidor.

Motion och friskluft och skidåkning är livet tycker jag och familjen såklart ❤️

Men i veckan har det inte blivit något skidåkande eftersom jag nu blivit sjuk. Så här ser mina dagar ut nu:


Saft, te, mörk choklad och febertermometern samt alvedon och nässpray. Nu håller vi tummarna att det snart ger med sig. 

Kommentera

Publiceras ej