Året är 2007 jag och Peter har varit tillsammans i ungefär två år. Vi har hunnit flytta ihop i en lägenhet i Pajala och förlovat oss!
Det är juni månad och vi är på väg på våran första utlandsresa tillsammans.

Vi ska åka till Cypern, Aiya Napa! Tillsammans med mina föräldrar och Peters föräldrar en resa som kommer att bli ett minne för livet. 

Att jag skulle ha en hjärtsjukdom kändes lite som väntat, fast jag aldrig i hela mitt liv skulle kunna tro att jag en dag skulle bli döende i hjärtsvikt och vara tvungen att genomgå en transplantation så blev allt så självklart när jag fick höra orden du har hjärtsvikt.

Vid det här tillfället har vi ingen aning om  att jag bär på en hjärtsjukdom, vi är helt ovetande om att jag ungefär ett år senare kommer sväva mellan liv och död.

Det har funnits tillfällen i livet som jag har tänkt tillbaka på och fått en större förståelse lite som en "aha" upplevelse fast i form av "jasså var det på det viset".

Ett av dessa tillfällen har inträffat på Cypern under våran semester.
Det var en varm sommardag, jag, Peter, min pappa och svärfar hyrde cyklar för att cykla runt ayia napa! Jag som var yngst och minst hade sämst kondition, var tvungen leda upp cykeln för ett X antal backar.

När jag samma kväll påpekade detta till hela sällskapet fick jag höra snälla ord som men Hanna det är ju för att Bengt och Kjell har haft längre tid att träna upp sin kondition dom är ju äldre och du kan inte jämföra dig med en karl dom har bättre lungkapacitet.

Nåväl jag tänkte inte mer på det då och tänkte att det ligger väl något i det dom säger. Ni ska veta att helt utan kondition var jag inte, jag promenerade varje dag vid detta tillfälle och även joggingturer blev av men jag tyckte inte konditionen fanns där på riktigt!


Här är vi i Cypern 2007 innan vårt nya liv startade!

Efteråt har jag tagit upp detta med en sjukgymnast om cykelturen 2007 och hon har sagt att med största sannolikhet var det mitt hjärta som pumpade dåligt redan då och därför fanns inte konditionen på riktigt hur mycket jag än försökte röra på mig.

Det som även har konstaterats är att det fanns ärrbildningar på mitt gamla hjärta. Vilket betyder att jag haft hjärtsjukdomen förut men att den då gick över av sig själv och sen varit vilande vilket gjort att jag ändå mått relativt bra.

Jag vet exakt vilken tidpunkt den bröt ut första gången och det är också en sådan där "aha" upplevelse som jag kommit fram till nu i efterhand.

2004 var vi till Kreta för att fira min pappa som fyllde 50. Jag var vid detta tillfälle rätt sjuk, fick penicillin på penicillin och inget hjälpte.
 Allt från lunginflammation till astma trodde läkarna. Ingen kollade mitt hjärta och jag hade inte en tanke på det själv heller.
Jag hostade dag som natt, hostade tills jag spydde och var även med om att jag fick ett blodtrycksfall.

Nåväl när vi hade kommit hem från denna resa så beslutade jag mig för att gå ner i vikt för det hade jag fått som råd av en läkare. 

Så efter ett halvår mådde jag mycket bättre och kände mig mycket piggare och även endel av övervikten hade försvunnit idag fattar vi alla att det som gjorde min övervikt var i första hand vätska i benen för att hjärtat pumpade dåligt! 

Det blir alltid som man tänkt sig finns det någon som säger och i detta fall kan jag faktiskt tänka lite så, det var helt självklart att jag hade hjärtsvikt och det blev helt självklart den 9 juli 2008 då jag fick höra orden för första gången "du har hjärtsvikt"!

Desto mer jag tänkte på det desto självklarare det blev! Det var precis så här det skulle bli, det var precis det här jag hade väntat på i flera år när jag hade så många frågor men inga svar!


Tänk att jag idag har en kondition som heter duga, jag springer, åker skidor, tränar på gym, utövar yoga samt har tid och ork att leka och busa med min 6 åring. 

Jag har sagt det förut och säger det igen men ibland är jag och min Herman precis på samma nivå, full av energi och glädje. Men då brukar jag tänka det är väl inte så konstigt jag är ju lika gammal som Herman, ibland känns det så lite som att jag är på nytt född. Jag fick en andra chans till att leva detta liv och jag tog den och är evigt tacksam min donator.


Kommentera

Publiceras ej