Sedan 13 januari 2013 äter jag lågkolhydratkost LCHF! Jag kan få höra orden "sluta banta" "du bantar ju jämnt" "sluta nu innan du försvinner"!

För det första jag bantar inte, LCHF är en livsstil. En hälsosam livsstil som gör att kroppen hittar sin egen normalvikt. Övervikten försvinner och visst går man ner i vikt men till slut så stannar viktnedgången speciellt när kroppen tycker du nått ditt mål. För mig blev det minus 20 kg och jag har stått stadigt på min normalvikt sedan dess. 

Förutom när jag fuskat lite som under jul, semestrar m.m. Då visar vågen direkt uppåt och för att säga hur dåligt jag mår både fysiskt och psykiskt av att äta socker, kolhydrater m.m.

För det andra jag kommer inte försvinna, jag har fortfarande min "degiga" mage fast i mindre form, jag har fortfarande fläsk på rumpan och benen och jag är fortfarande vanliga Hanna. Det är bara det att jag mår så mycket bättre nu.

LCHF kosten har inte bara hjälpt mig att gå ner i vikt utan den har förbättrat min hälsa på ett väldigt positivt sätt.
Jag fick höra av många när jag skulle börja "tänk på hjärtat" "Hanna du är ju hjärttransplanterad inte bra äta så mycket fett" m.m.

För det första tog jag kontakt med min sköterska på Sahlgrenska informerade om att jag kommer börja med LCHF. 
Dom tyckte det var en jätte bra idé för under den tiden bar jag på väldigt mycket övervikt. Övervikt är heller inte bra för hjärtat så allt för att gå ner i vikt är positivt. Men man måste kunna hålla vikten sedan så man måste hitta en livsstil som passar en själv.

Jag hade prövat Viktväktarna, tappa.se, räkna kalorier m.m. Allt funkade att gå ner i vikt men hur jag mådde psykiskt är inte att tala om. Jag kände mig deppig och ledsen tyckte maten var "äcklig" och saknade sötsakerna i mängder.

Med LCHF försvann mitt sötsug och jag blev glad och lycklig för maten är underbart god. Jag har varit en kolhydratmänniska alltid ätit mer av potatis, pasta och ris men idag saknar jag inte ens dessa kolhydrater. Jag tycker mig inte behöva dom.

För det andra med LCHF äter vi inga farliga fetter, lägger in en notis från www.kostdoktorn.com

Vissa kallar fortfarande mättat fett för det ”farliga animaliska fettet”. Animaliskt fett betyder alltså djurfett. Det finns nämligen mycket naturligt mättat fett i exempelvis fett kött och ägg. Att tro att det skulle kunna vara farligt är en märklig teori från början. Människan är ju själv ett djur. Våra kroppar består till stor del av samma naturliga mättade fetter. Hjärnan byggs till stor del upp av mättat fett. Varenda cell i vår kropp omges av ett membran med mättat fett i. Kroppen bildar själv lätt mättat fett om det behövs. Hur kan något våra kroppar till stor del består av vara ett farligt gift när vi äter det?

Sen har LCHF bara gjort livet lättare för mig, jag är piggare och har mer energi, pga mina mediciner har jag extra lågt immunförsvar men med lchf kost så har mitt immunförsvar blivit lite starkare. Så jag är inte lika ofta sjuk!

Min mage krånglar inte lika mycket vilket den gjort tidigare, min muskelvärk har blivit betydligt bättre!

Och framför allt min migrän har börjat vara mer sällan. Igår hade jag världens hemskaste migrän anfall så där jobbigt så hela huvudet värker och illamåendet och magontet tränger sig på. Så ont att det enda man orkar är att ligga i sängen! Idag har jag fortfarande värk men det har börjat ge med sig och illamåendet är nästan borta. Men jag vet med mig att jag har ätit lite mer socker och kolhydrater innan jag fick migrän anfallet så aldrig mera socker och kolhydrater! 

Nu återgår jag till mitt strikta lchf liv för jag orkar inte må så här igen! Detta migränanfall önskar jag ingen inte ens min värsta fiende men alltså jag har ju inga fiender ;) nåja jag önskar iaf ingen denna migrän för det har varit extremt jobbigt.



Bjuder på en bild från i somras då jag hade gjort arbetsekg:et på Sahlgrenska och det blev 4 distanser bättre än året innan! 



Kommentera

Publiceras ej